Lotus’s Malaysia Tingkatkan Kualiti Pendidikan: Bilik Darjah Baru di SK Pandan Jaya dan SK Methodist ACS Seremban Manfaatkan Lebih 1,000 Murid

lotus's malaysia

Lotus’s Malaysia telah meneruskan komitmennya dalam meningkatkan kualiti pendidikan dengan menyokong sekolah-sekolah di Malaysia melalui kerjasama dengan Yayasan PINTAR. Dalam tempoh lapan tahun lalu, usaha ini terutama memberi manfaat kepada komuniti yang kurang berkemampuan melalui program sekolah #KitakanJiran SMART UP. Program ini bertujuan untuk memupuk minat murid dalam pembelajaran dan inovasi, serta menyediakan asas untuk masa depan yang lebih mampan.

Pada tahun 2023, Lotus’s Malaysia berjaya mengumpul RM150,000 melalui acara Lotus’s Ceria Charity Run yang pertama di Setia Alam. Acara ini mendapat sokongan lebih daripada 3,000 peserta serta penaja korporat utama seperti Payments Network (Malaysia) Sdn. Bhd. (PayNet Malaysia) dan Sinar Karangkraf Sdn. Bhd. Semua dana yang dikumpul digunakan untuk membaik pulih tiga bilik darjah di SK Pandan Jaya dan SK Methodist ACS Seremban. Sejak itu, Lotus’s Malaysia telah menyokong 63 sekolah di Semenanjung Malaysia di bawah program sekolah angkat Yayasan PINTAR.

Ketua Bahagian Komunikasi dan Kelestarian Lotus’s Malaysia, Hanim Hamdan, menyatakan, “Ceria Charity Run ini dilancarkan dengan matlamat untuk mengurangkan halangan dalam pembelajaran bagi murid dari keluarga berpendapatan rendah dan sekolah yang kekurangan sumber. Dengan sokongan komuniti dan rakan kongsi, murid-murid SK Pandan Jaya kini dapat menikmati makmal sains yang baru dan bebas daripada masalah anai-anai. Kami berterima kasih atas sumbangan daripada rakan kongsi kami dan para peserta dari seluruh Malaysia.”

Kerja-kerja penambahbaikan makmal sains di SK Pandan Jaya termasuk mengecat semula, menggantikan perabot, dan soket elektrik dengan kos anggaran RM70,000. Pada awal bulan Ogos, Lotus’s Malaysia bersama Yayasan PINTAR dan rakan kongsi melancarkan majlis penyerahan makmal komputer dan bengkel reka bentuk serta teknologi yang baru diubah suai di SK Methodist ACS Seremban. Projek tersebut, yang mengambil masa kira-kira lima minggu, menelan belanja RM80,000.

Hanim Hamdan berharap bahawa pembaharuan ini akan memberi semangat kepada lebih 1,000 murid dan guru di kedua-dua sekolah untuk menjalani sesi pengajaran dalam persekitaran yang lebih ceria, selesa, dan kondusif.

Majlis penyerahan di SK Pandan Jaya dihadiri oleh Tuan Haji Baharuddin Yassir, Penolong Kanan Pentadbiran; Mohd Fadzli Abu Bakar, Timbalan Pegawai Pendidikan Daerah Hulu Langat; Norazlina Masom, Pengurus Besar Yayasan PINTAR; Nik Justin, Ketua Pemasaran dan Penjenamaan Kumpulan Sinar Karangkraf; dan Ng Kein Ai, Ketua Bahagian Komersial, Bukan Bank, PayNet Malaysia.

Lotus’s Malaysia akan meneruskan usaha pengumpulan dana untuk sekolah melalui Lotus’s Ceria Charity Run yang kedua pada 29 September 2024 di cawangan Ara Damansara. Pendaftaran untuk acara ini kini dibuka sehingga 27 September 2024. Seperti tahun sebelumnya, RM20 daripada setiap tiket akan disalurkan untuk menaik taraf pengalaman pembelajaran di sekolah-sekolah yang memerlukan. Pendaftaran boleh dilakukan melalui aplikasi JomRun atau laman web JomRun.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *